עיצוב רספונסיבי

עיצוב רספונסיבי

יולי 23, 2014 פורסם על ידי iwebi - אין תגובות

תחום בניית האתרים, כיאה למאפיינים של העידן הטכנולוגי הנוכחי, מקבל חשיבות מכרעת מיום ליום. כיום, כאשר הצרכן/לקוח/גולש (כל התשובות נכונות) נמצא באתר או בפלטפורמה מסוימת, נדרש לספק לו את חווית המשתמש הגבוהה ביותר. אחד הדגשים העיקריים, בכל הנוגע לבניית אתרים, מושם על חווית משתמש (ux), ועל הדרך למקסם אותה באמצעות עיצוב המוגדר כרספונסיבי.

מהו עיצוב רספונסיבי?

עיצוב רספונסיבי נחשב, כבר שנים, לאחד ממונחי המפתח בתחום של עיצוב אתרים: תעיד על כך העובדה ששנת 2013 הוגדרה על ידי אתר הטכנולוגיה הנחשב "Meshable" כ"שנת העיצוב הרספונסיבי לאתרים". ברמה הכללית, המונח נועד לתאר עיצוב שהוא "תגובתי", כלומר, כזה שיאפשר למשתמשים חווית צפייה ושימוש אופטימליים באתר מסוים, וזאת בהתאם לפלטפורמה בה הם משתמשים. העיצוב הרספונסיבי, למעשה, מתאים את התצוגה שלו, בעיקר בכל הנוגע לממשקים, לפרופורציות ולניווט, למכשיר או לאמצעי דרכם נכנסים אליו.

בהתאם להגדרה הכללית הזו, לא קשה להבין מדוע עיצוב רספונסיבי הפך לכה חיוני בעת הנוכחית, ורבים יסכימו שגם לסטנדרד לכל דבר ועניין. כידוע, כיום אנחנו בעידן הסמארטפונים, באמצעותם נעשית גם גלישה באתרי אינטרנט ייעודיים. אם בעבר היה ניתן לבחור בעיצוב קבוע, שיספיק מכיוון שהכניסה לאתרים נעשית אך ורק דרך מחשבים, כיום הדבר רחוק מלהיות כך. כשבוחרים בעיצוב רספונסיבי, עם זאת, ניתן להיות בטוחים כי חווית המשתמש תהיה מלאה גם במכשירים אלה, וזאת עקב התגובה של המרכיבים באתר לסביבה דרכה נחשפים אליהם. אתר שאינו מבצע את ההתאמה הזו, פשוטו כמשמעו, נותר מאחור – יש לכך, לא פעם, משמעות כלכלית ותדמיתית אדירה עבורו.

ואגב, עיצוב רספונסיבי לא צריך להתייחס אך ורק להבדלים שבין מכשירים שונים, אלא גם לאלמנטיים גרפיים אחרים המאפיינים את אותה פלטפורמה. אם לוקחים לדוגמא את מסך המחשב, האתר צריך להיות מותאם לרזולוציות השונות, בין השאר בכל הנוגע לגודל הפונט, לגודל הלשוניות, להופעת התמונות וכיוצא בזה. אין לשכוח שלא רק המראה המתקבל משחק כאן תפקיד, אלא גם מהירות הגלישה באתר: רזולוציה נמוכה מצריכה "התפשרויות" אלה או אחרות, כשהאלטרנטיבה היא גלישה איטית ומסתכלת מאד מצידם של הגולשים.

המפתח להצלחה: כניסה לנעלי הגולשים

תכנון אתר בכלל, ובייחוד כאשר מדובר באתר שמוגדר כרספונסיבי, חייב להיעשות לאחר תכנון מוקפד. צריך לבצע "הזרה", ולהתבונן על האתר בצורה אובייקטיבית ככל האפשר, וכזו שמעמידה, בראש המעיינים, את הצרכים של הגולש הממוצע. על התכנון להיות מדוקדק ככל האפשר, ולהתייחס לכל היבט והיבט באתר. רק כאשר כל אחד המשתנים המשלימים את המשוואה יהיה ללא פגם, ניתן להגשים את המלאכה וליצור שלם הגדול מסך החלקים שלו.

עיצוב רספונסיבי אינו מושג בלחיצת כפתור אחת, אלא הוא פועל יוצא של מגוון הליכים ופעולות שנדרש לבצע. החדשות הטובות הן שכאשר פונים לגורמים הנכונים, אין סיבה שהדבר לא ייעשה במהירות וביעילות המקסימליים.

אז איך מתחילים?

חשוב להדגיש, בשלב הזה, כי החשיבות הגוברת המושמת על עיצוב רספונסיבי כיום מביאה לכך שלא מעט חברות הפועלות בתחום של בניית ועיצוב אתרים, עושות זאת בצורה הרספונסיבית. עם זאת, כמובן שאין הדבר מובן מאליו כלל, ומצריך בירור אל מול החברה המבצעת. כאשר חברה חורטת על דגלה עיצוב בדרך זו, סביר להניח שכל האתרים שהיא מספקת יהיו כאלה.

מומלץ מאד לסקור אתרים קודמים שהחברה האמורה הייתה אחראית להם, כאשר חשוב לעשות זאת ביותר מאשר פלטפורמה אחת. מעבר לסקירה הראשונית של האתר, יש לנווט בין התפריטים השונים, להיכנס לעמודי תוכן ולוודא כי חווית המשתמש היא אכן הגבוהה ביותר שניתן לצפות לה.